Передвиборчі медіагойдалки другого туру: за Буряка та проти Фролова

Запоріжцям, як і мешканцям 28 міст України, після 23 жовтня випало терпіти на собі політтехнології ще три тижні другого туру виборів. За результатами підрахунку голосів, в першому турі 31,8 відсотка виборців проголосували за кандидата від «Запоріжсталі» Володимира Буряка, кандидат від Блоку Петра Порошенка «Солідарність» Микола Фролов набрав 12,9 відсотків. Результати виборів вже відомі: переміг Володимир Буряк. Ми ж проаналізували, як ЗМІ супроводжувало кандидатів до цього вирішального моменту.

Тільки-но відбувся перший тур, політична агітація, а разом з нею і «джинса», в шести аналізованих газетах («МИГ», «Субота+», «Запорізька правда», «Панорама», «Мрія», «Наше время +») отримали два нових і чітких русла: «за» головного інженера Запоріжсталі Буряка і «проти» «господина» Фролова. Так чомусь на фінальні стадії перегонів почав називати Володимир Буряк свого вже екс-опонента. Цікаво, що ні агітаційних, тобто маркованих відповідно до закону, ні «джинсових» матеріалів Миколи Фролова за три тижні у аналізованих газетах ми не виявили. Матеріали, що можна назвати «джинсою» від політичних партій та кандидатів, які пройшли або не пройшли в другий тур, також майже зникли.

Медійна риторика Буряка: спілкування на відстані

Найбільш прихильними до Володимира Буряка у першому турі (з 5 вересня по 23 жовтня) були газети «Панорама» (17 текстів), «Субота+» (16 текстів), «Наше время +» (15 текстів) та «МИГ» (11 текстів). У другому турі найбільше текстів з ознаками «джинси» було у «Панорамі» – 14. З перерахунку на один номер виходить, в середньому, в газеті з’являлися по чотири таких матеріали, причому в кожному номері вони займали 2,5-3 сторінки газети. Натомість «МИГ» опублікував за три тижні усього три немаркованих як «політична реклама» матеріали на користь Володимира Буряка, і усі три – в одному номері. У інших двох випусках «МИГ» представив Буряка вже під маркуванням «Політична агітація» – у кожному номері по матеріалу на дві шпальти. «Субота+» розкидала чотири таких матеріали, але кожен по дві шпальти на три випуски, причому, всі ідентичні з «МИГом» тексти були немарковані, а «Наше время +» – п’ять текстів на ті ж три номери. «Запорізька правда» разом із «Мрією» зовсім не публікували «джинсу» на користь Буряка у другому турі.

Загалом у шести газетах за три тижні ми виявили 26 публікацій з ознаками замовності на користь Володимира Буряка.

Під час першого туру перегонів більшість заголовків у матеріалах з Володимиром Буряком у головній ролі являли собою цитати кандидата: «Владимир Буряк: Мэр должен работать для каждого» («Субота+»), «Владимир Буряк: Иду в мэры, потому, что чувствую поддержку людей» («Панорама»), «Владимир Буряк: Обеспечим молодежи крепкий жизненный фундамент» («МИГ»).

У другому турі цитування Буряка у заголовках редакції замінили цитатами довірених осіб «головного інженера: «Доверенное лицо Владимира Буряка Владимир Подорожко: «Мы уверены в своей итоговой победе, кто бы ни был нашим оппонентом во втором туре 15 ноября» («МИГ»), «Политолог прогнозирует уверенную победу Владимира Буряка во втором туре» («Наше время+»), «Политолог: во втором туре Буряк получит большинство голосов как оппозиционный кандидат» («Панорама»).

Наразі можна буде тільки перевіряти, як буде відповідати за свої слова щасливий володар титулу мера міста. Особливо, як він буде втілювати у життя всі обіцянки і свої «гарантую», які він видав на гора в своїй «лебединій пісні» до опонента Миколи Фролова у газеті «Панорама» від 12 листопада. Цей матеріал з анонсом на першій шпальті та двома шпальтами всередині газети з накладом – увага: 318 685 екземплярів (!) – став відповіддю Буряка на запрошення його на теледебати. Фраза-звинувачення до Миколи Фролова «знаете ли вы» у тексті починає чи не кожен третій абзац. Але це вже – минуле…

Микола Фролов: медіамовчання

Не зважаючи на те, що текстів з ознаками замовності з ключовим позитивним героєм Миколою Фроловим за три тижні другого туру ми не виявили, кандидат від БПП мав майже половину за кількістю від текстів про свого опонента. Саме 12 (!) текстів з ознаками антипіару проти Фролова було опубліковано в друкованих медіа з 26 жовтня по 14 листопада. Найбільше негативу було у «Панорамі» – шість текстів. Трохи менше у газеті «Субота+» – чотири. Знову утримались «Запорізька правда» і «Мрія». Цікаво, що у першому турі, тобто за сім тижнів агітації, подібних текстів всього з’явилося лише біля 20. Наприклад, такі: «Комитет избирателей Украины расследует факты давления Николаем Фроловым на политического оппонента» («МИГ»), «Штаб Фролова использует «чернуху», боясь победы Буряка в первом туре»,(«Панорама»), «Соратник Фролова – спонсор ДНР?» («Панорама»). 

Не лише опозиційний кандидат апелював до Миколи Фролова. Після арешту 31 жовтня голови партії «Украинское объединение патриотов – УКРОП» Геннадія Корбана газети наповнилися незбалансованими текстами проти Фролова з боку партії «УКРОП»: «Лидер УКРОПа Корбан обвиняет Фролова в фальсификациях» («Панорама»), «Фролов рвется во второй тур с помощью фальсификаций» («Наше время+»). Проте, ближче до 10 листопада (за два дні до виходу запорізької преси) голова облорганізації партії «Украинское объединение патриотов – УКРОП» Ярослав Грішин заявив, що «УКРОП» підтримає на виборах Миколу Фролова, про що останній написав на своїй сторінці у Facebook.

Правда, на зміну концепції партії «УКРОП» запорізькі газети ніяк не відреагували. Чи не єдиний рядок щодо цього питання з’явився у колонці редактора газети «Субота+» Богдана Василенко. І то, про те, що «Укроп» Фролова не підтримав:

«Поддерживают господина Фролова: вороватый бывший мэр Александр Син и вечный борец с Сином Игорь Артюшенко, чиновник-комсомолец Владимир Кияца и националист-«свободовец» Тимур Кныш. …БЮТ и «УКРОП» кандидатуру «депуктора» (депутата-ректора, – авт.) не поддержали».

До речі, 5 листопада у чотирьох з шести газет (оминуло лихо тільки «Запорізьку правду» та «Мрію») з’явився абсолютно однаковий матеріал під назвою «Владимир Буряк: Политика должна уйти на второй план. На первом месте – решение проблем города».

А у «день тиші», 14 листопада, на вулицях міста продовжували буквально всюди висіти білборди комбінату «Запоріжсталь» з тим самим лозунгом. За законом – жодних претензій, бо символіка кандидатів і партій відсутня. Фактично ж це було продовження агітації, оскільки комбінат, в тому числі завдяки піврічного агресивного просування свого кандидата, у запоріжців прямо асоціюється  і з Володимиром Буряком і з «Опозиційним блоком», який тепер буде представляти в облраді гендиректор комбінату Ростислав Шурма.

Автор: Марина Галич