Інформаційна неповнота запорізьких медіа

Мабуть, найпомітніша риса запорізьких медіа на сьогодні – незбалансованість  та неповнота інформації, що надається аудиторії. Краща ситуація з  відокремленням фактів від коментарів та достовірністю інформації, але навіть тут є небезпечні тенденції щодо «забування» основних професійних стандартів журналістики. Такими є результати другої хвилі двотижневого моніторингу в рамках проекту «Будуємо мости»  від Інституту масової інформації, який відбувся 22 лютого – 6 березня.

Взагалі в двох газетах (МІГ, Субота плюс), телеканалах (ТВ-5, Алекс), інтернет-медіа (061.ua, «Голос Запоріжжя»/golos.zp.ua) досліджувалися кількість та якість місцевих подій, масштаби джинси та паркету, увага, яку медіа приділяють владі та тональності висвітлення їх діяльності, який об’єм медіа присвячують темі ЖКГ та роботі активістів, та наскільки якісно з точки зору трьох професійних стандартів (збалансованість/повнота, відокремлення фактів від коментарів та достовірність). Всього ми дослідили 735 матеріалів. Причому інтернет-медіа досліджувалися один тиждень: з 22 по 28 лютого 2016 року.

Про владу, паркет і джинсу

Хороші новини: 80% матеріалів від загальної кількості всіх досліджуваних медіа – про місцеві події. Найвищий показник  – у місцевого телеканалу «Алекс»: 96% від загальної кількості сюжетів або повідомлень – в тому чи іншому вигляді стосуються Запоріжжя або області.  Не дуже хороші новини: коли телеканал робить новини про діяльність влади – 90% їх, за суттю, є паркетом. Це також – найвищий показник серед усіх проаналізованих медіа.

На другому місці за рівнем висвітлення місцевих новин – інтернет-сайт 061.ua (89%). На сьогодні його контент має одні з найкращих показників і щодо наявності паркету (всього 10 %) і щодо дотримання професійних стандартів.

Кращим за 061.ua у показнику «кількість паркету» серед публікацій, присвячених владі, тільки газета «Субота  плюс» – у виданні взагалі не було опубліковано жодної «пакретної» новини в аналізований період. На відміну від газети «МІГ», де, із дев’яти текстів про владу, третина мала характерні ознаки «паркету». Найменше серед усіх аналізованих медіа МІГ приділяв уваги і місцевим новинам: 61% від загальної кількості (140) матеріалів.

Взагалі, якщо говорити про «паркет», варто звернути увагу не тільки на повідомлення про діяльність влади. Найбільш колоритний з точки зору використання такого роду інформації – ще один аналізований інтернет-сайт golos.zp.ua. Саме на ньому можна знайти найбільшу кількість» паркетних» новин: безліч однотипних повідомлень про ДТП (як дівчину збила автівка і вона зламала руку, як  літній чоловік потрапив під автівку, отримавши якісь ушкодження тощо), повідомлення від МЧС про надзвичайні події навіть мінімального локального масштабу (де і як згорів сарай або гараж тощо). Суто журналістської роботи в такого роду новинах не було або майже не було. При цьому, на сайті в день публікувалося чи не найбільше повідомлень на добу ( в середньому, по 30 повідомлень на добу).

Місцева «джинса» в аналізований період  яскраво виділилася в друкованих медіа:  газета МІГ опублікувала 18 матеріалів (або 13% від загальної кількості текстів), «Субота плюс»  – 13 (або – 10% від загальної кількості публікацій). Пов’язано це, в  першу чергу, з засиллям поздоровлень зі святом 8 Березня від представників влади, політиків, бізнесменів тощо. Зрозуміло, що цей святковий контент в візерункових прямокутниках більше ніяк не був відокремлений від основного змісту газет. Натомість, сім сюжетів з ознаками «джинси» з’явилися в ефірі новин «Алекс» (наприклад, кілька сюжетів про те, як робітники заводу «Мотор Січ» приймають участь у якомусь заводському святі), три – у ТВ-5. Без місцевої «джинси» в аналізований період обійшлися 061.ua. Хоча тексти, що публікуються в рекламній рубриці «Новини компаній» викликає питання щодо донесення аудиторії її реального змісту.

Про ЖКГ та активістів

Всього 5 % публікацій аналізовані медіа присвятили темі житлово-комунального господарства. Кількісно найбільше цією тематикою опікувалися інтернет-медіа (11 публікацій у 061.ua та 12 у «Голоса Запоріжжя»). Якісно – лідерство у газет: як правило журналісти друкованих медіа робили великі аналітичні публікації, що стосувалися проблем ЖКГ. До речі, в досліджуваний період тема була особливо актуальною: в цей час запоріжці отримали завеликі рахунки за тепло, що викликало масу дискусій в соціальних мережах, майже всіх медіа та змусило владу пояснювати стан речей.

Натомість, найменше ЗМІ розповідало про діяльність громадських організацій та активістів: на ці публікації припало менше 3% уваги журналістів всіх ЗМІ. При чому, кількість таких публікацій, в середньому, мала однаково низькі показники: 2-3 публікації. Виокремлювалося лише інтернет-видання 061.ua, де тема ГО або активістів з’являлися майже в 50% публікацій від загальної кількості (22) з усіх ЗМІ.

І про стандарти

Як вже зауважувалося, незбалансованість – найгірша ознака матеріалів запорізьких медіа. Найнижчий показник цього разу – у сайта «Голос Запоріжжя»: всього 14% публікацій мали ознаки збалансованості інформації. Всього 21% збалансованих сюжетів було у сюжетах ТРК «Алекс», 39,5%  – ТВ-5, 44%  – газети «МІГ», 48%  – газети «Субота плюс». Найкращий показник, 73%, – у інтернет-видання 061.ua.

Краща ситуація з показником «відокремлення фактів від коментарів»: 92% виконаного стандарту – у 061.ua та ТВ-5, 83% – у газети «МІГ» та «Голосу Запоріжжя», 79% – у ТРК «Алекс», 71% – у газети «Субота плюс».

Ще один стандарт «достовірність інформації» досліджувався на предмет наявності конкретного джерела інформації, на який посилався автор. При аналізі цього показника враховувалася неможливість розкриття джерела за певних умов, але відмічалася необхідність пояснення аудиторії, чому джерело не вказано. Тим не менш, в результаті моніторингу  виявилася така тенденція: в коротких новинах, зокрема, в газетах, джерело інформації було в принципі відсутнє. Високий відсоток таких повідомлень в газетах (наприклад, в газеті «Субота плюс» через це всього 54% достовірності). Найвищий показник достовірності виявився у ТВ-5 (100%), сайту 061.ua (98%) та газети МІГ (95%). Інша помітна риса, – це посилання на інші ЗМІ, іноді навіть без уточнення, які саме медіа маються на увазі. В будь-якому випадку, ці посилання  не вважаються надійним джерелом інформації для аудиторії.

Наталія Виговська